اخبار فناوری

آیا تب، یک بیماریست یا واکنش بدن است؟

ایا تب بیماریست

تب نشانه مبارزه بدن در مقابل عوامل بیماری زاست و گاهی نیز پاسخ دمایی بدن نسبت به عفونت های داخلی تلقی میشود ، در واقع در گرمای حاصل از تب بسیاری از میکروبها توانایی رشد ندارند . در بدن انسان میانگین درجه حرارت 37c نرمال بوده و دمای برابر و یا بیشتر از 38c( در حالت استراحت ) تب محسوب میشود ، تب بالای 40c تهدیدی به جان انسان است . تب بالای 40c به ویژه در کودکان نیازمند توجه و درمان سریع میباشد .موقعی که درجه حرارت بدن انسان به 44.4c الی 45.5c برسد مرگ او قطعی است اینکه تب برای بدن مفید است یا مضر سوالیاست که به دیدگاه پزشکان و کارشناسان  بستگی دارد در هر حال از لحاظ علمی تب پاسخ ایمنی است که به بدن کمک می کند تا در برابر عوامل بیماری زا مقابله کند و از این نظر مفید است و مانع از رشد و حتی موجب مرگ برخی از عوامل بیماری زا می شود و علاوه بر بالا رفتن دمای بدن موجب تکثیر گلوبولهای سفید و افزایش بازده آنها در مقابل میکروب ها می شود . پیش از آنکه آنتی‌بیوتیک‌ها ابداع شده و به بازار بیایند برای درمان سیفیلیس عصبی به طور عمدی و مصنوعی در بیمار تب ایجاد می‌کردند که این عمل نتیجه بخش هم بود .هر تبی لزوماً مورد درمان مستقیم قرار نمی گیرد تب نشانه مبارزه بدن در مقابل عوامل بیماری زا است و در صورتی که مقدار آن خیلی زیاد نباشد اغلب داروهایی برای درمان بیماری و نه درمان مستقیم مصرف می گردد . با این وجود برای جلوگیری از افزایش تب و ایجاد نقص در بدن تب باید دائماً کنترل شود برای تب کمتر از ۴۰ درجه به تنهایی نیازی به درمان نیست مگر آن که پزشک ملاحظات دیگری درباره بیمار داشته باشد به بیمارانی که تب دارند توصیه می شود به مقدار کافی مایعات بنوشند چرا که تب موجب تبخیر آب بدن می شود .

بر خلاف باور عمومی، تب سنج برای همه افراد در تمام سنین و نه فقط کودکان مناسب است. با این حال، افرادی که بیشتر از این دستگاه ها استفاده می کنند، شامل: نوزادان، زنان باردار و افرادی که در معرض شرایط پزشکی خاص به مانند: بیماری های ریوی، سیستم ایمنی ضعیف، عوارض قلبی یا سرطان هستند.  مشکل اساسی این است که تب بالا می تواند خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهد و حتی ممکن است منجر به مرگ شود؛ بنابراین، نظارت مستمر بر مقدار تب بسیار مهم است.استفاده از تب سنج برای بررسی درجه حرارت می تواند به شما در مدیریت بیماری کمک کند. افزایش دمای بدن معمولا به علت عفونت است. هنگام استفاده از هر نوع تب سنج، اطمینان حاصل کنید که دستورالعمل های مطابق بر دستگاه را به خوبی مطالعه کرده اید. قرائت سریع و دقیق دو مزیت اصلی این تب سنج ها است. آنها در بسیاری از اشکال، اندازه، برند و در قیمت های مختلف در بازار به فروش می رسند. شناخته شده ترین تب سنج های دیجیتالی عبارتند از:

  • دهانی

  • مقعدی

  • زیر بغل

  • پیشانی

  • گوشی

  • در حال حاضر، بسته به تنظیمات می توانید قرائت ها را در فارنهایت و سلسیوس مشاهده کنید. برای بدست آوردن اندازه گیری صحیح، اطمینان حاصل کنید که دماسنج را روشن کرده و آن را در ناحیه مورد نظر (بر حسب نوع تب سنج) پیشانی، مقعدی یا دهانی قرار دهید. هنگامی که این کار را انجام دادید، دستگاه را حرکت ندهید، مهم است تب سنج را آنقدر نگه دارید تا صدای هشدار شنیده شود، سپس مقدار دما بر روی صفحه نمایش را مشاهده خواهید کرد. با این وجود، مهم است که اطمینان حاصل شود که قبل از استفاده، تب‌سنج تمیز باشد. همچنین توصیه می شود برای اطمینان بیشتر، 2-3 بار درجه حرارت را بررسی کنید. نکته:اندازه گیری از طریق مقعد و دهان همیشه بیشتری دقت را ارائه می دهند.

ویژگیهای تب سنج دیجیتالی

امروزه مدل های دیجیتالی دقیقا جایگزین تب سنج های جیوه قدیمی شده اند. به این دلیل است که نوع دیجیتالی به شما امکان را می دهد که اندازه گیری ها را به صورت الکترونیکی انجام دهید و از طریق صفحه نمایش نیز مقدار آن مشاهده کنید. این قطعا بسیار بهتر از تلاش برای خواندن سطح جیوه است. با این حال مهم است برخی از ویژگی های مهم این دستگاه ها را بررسی کنیم:

صفحه نمایش و نور پس زمینه – برای اینکه شما بتوانید به راحتی در روز یا شب به اعداد نگاه کنید، تب سنجی که دارای صفحه نمایش بزرگ و نور پس زمینه روشن باشد را انتخاب کنید. همچنین مهم است اعداد درشت باشند تا برای همه افراد قابل خواندن باشد.

سیگنال هشدار – صدای زنگ یا صدای هشدار زمانی شنیده می شود که برای چند ثانیه دستگاه را در ناحیه مورد نگه داشته اید؛ این صدا هشداری برای کاربر است که می خواهد به او بگوید، تب سنج مقدار دما را اندازه گیری کرده است. این به ویژه برای مدل های زیر بغل مناسب تر است، زیرا شما مجبور نیستید تمام زمان منتظر ثبت قرائت شوید.

حافظه – بعضی از ترمومترها با حافظه های داخلی ساخته شده اند که می توانند به شما اجازه دهند تا چندین اندازه گیری دما را به راحتی ذخیره کنید. این قابلیتی فوق العاده است، زیرا باعث می شود بتوانید نظارت دقیق تری نسبت به بیماری خود در طول زمان مشخص داشته باشید.

تغییر رنگ برای هشدار دما – برخی از ترمومترهای دیجیتالی دارای قسمتی بر روی صفحه نمایش خود هستند که مقدار شدت دما را با استفاده از تغییرات رنگی نمایش می دهد. در بیشتر موارد، رنگ قرمز به معنای شدت بالا دما است.

خواندن سریع – ماهیت اصلی تب سنج های دیجیتالی قرائت سریع آنها است. به این دلیل است که شما قادر خواهید بود به سرعت درجه حرارت بیمار را شناسایی کرده و اقدامات لازم را برای اطمینان از رفاه او انجام دهید. تب یکی از علل اصلی مرگ است و اگر شما قادر به تشخیص سریع آن باشید می توانید تدابیر لازم را انجام دهید.

طول عمر باتری – آنها با باتری کار می کنند. برخی از باتری ها دکمه ای هستند، در حالی که برخی دیگر از باتری های استاندارد AAA یا AA استفاده می کنند. هر کدام را که به کار می گیرید، عمر باتری بسیار مهم است و باعث می شود دستگاه مدت زمان بیشتری کار کند.

دقت – سطح بالایی از دقت باید مهمترین نکته برای خرید یک تب سنج دیجیتالی باشد. به طور کلی مدل های مقعدی و دهانی دقیق ترین و قابل اعتماد ترین نوع از تب سنج ها هستند. (پیش تر در این مورد در بالا صحبت شد)

فارنهایت یا سلسیوس – مقدار دما با استفاده از این 2 واحد اندازه گیری می کند. لازم است با هر کدام یک راحت تر هستید، کار کنید.

تب سنج کودک مدل DT-8836

اندازه گیری دمای بدن با دقت بالا در دو حالت سلسیوس و فارانهایت با صفحه نمایشگر ومصرف باتری خیلی کم برای استفاده در بیمارستانها وهتل ها و با توجه به شیوع همه گیر ویروس کرونا میتواند در ورودی مراکز تجاری و وسایل نقلیه عمومی و در هر جایی که احتیاج به سرعت بالای عمل در اندازه گیری درجه حرارت بدن باشد کاربرد داشته باشد.

تب زنگ خطر سلامتی و عکس العمل طبیعی و مناسب بدن در عفونت و سایر بیماری هاست خواه تب شدید یا خفیف باشد که به خودی خود بیماری محسوب نمی‌شود و مضر نیست ولی یک نشانه است نشانه مبارزه بدن با عفونت در بیشتر موارد تب کودک به معنای این است که او بیماری خفیف ای دارد و والدین باید به دیگر نشانه ها توجه کنند تا پی ببرند تا چه حد مشکل کودک جدید است مغز مانند یک ترموستات عمل کرده و دمای بدن را تعیین می کند میانگین دمای طبیعی بدن ۳۷ درجه سانتیگراد است البته هر کودکی دارای یک دمای طبیعی است که ممکن است با سایر کودکان متفاوت باشد همچنین دمای بدن طی روز هم کمی تغییر میکند به این ترتیب که معمولا صبح ها دمای بدن کمی کمتر و شبها کمی بیشتر است

تب کودک
تب کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *